Wednesday, August 3, 2011

Ramadhan itu bukan sebulan!

Sejujurnya catatan ini bukan daripadaku, sekadar berkongsi daripada pembacaan. Moga manfaatnya ada buat diriku yang terutama.

Tiba-tiba

AHLAN WASAHLAN YA RAMADHAN. Bergema ucapan alu-aluan daripada Muslim yang rindu akan bulan pesta ibadah ini. Kesabaran menunggu selama ini yang kini menjelma di depan mata disambut dengan lafaz syukur serentak dengan sujud syukur. Alhamdulillah Ya ALLAH ! Engkau temukan aku lagi dengan Ramadhan, yang padanya ada sesuatu yang didambakan kekasih-Mu.

Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud : "Jika bulan Ramadhan tiba, pintu-pintu syurga dibuka, sedangkan pintu-pintu neraka ditutup dan syaitan pun dibelenggu." (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Mungkin berkat syaitan yang dirantai, maka ramai manusia berwajah iman. Topeng syaitan ditinggalkan seketika. apabila mereka berwajah Ramadhan, maka apa yang terjadi ialah ibadah mengejut.

Tiba-tiba ibadah digandakan.
Tiba-tiba bangun qiamullail.
Tiba-tiba tahap kesabaran meningkat.
Tiba-tiba segala yang lagha itu semua ditinggalkan.
Dan macam-macam lagi.
Okey, tidak mengapa seandainya ibadah sepanjang bulan Ramadhan dilakukan dengan mengejut. Tidak mengapa jika malaikat Raqib sibuk sedikit dan Abid pula tidak disibukkan untuk merekodkan amalan buruk seseorang. Alhamdulillah jika itu yang berlaku sepanjang Ramadhan.
Namun jangan ulangi kejutan berupa 'tiba-tiba' itu seawal hari pertama graduate daripada madrasah Raamadhan.
Tiba-tiba makan banyak.
Tiba-tiba mendedahkan aurat.
Tiba-tiba terlupa di mana Al-Quran.
Tiba-tiba meninggalkan amalan solat-solat sunat yang sepanjang Ramadhan dikerjakan seolah-olah wajib.
Tiba-tiba memulakan kembali semua agenda lagha.
Apakah semua ini? Adakah ini suatu perbuatan membalas dendam? balas dendam kepada siapa pula ni?
Tidak mengapa jika tiba-tiba mengerjakan ibadah seolah-olah esok sudah tiada. Namun adalah suatu yang tidak patut jika tiba-tiba 'bertanduk' sebaik takbir Syawal bergema. Koreksilah diri. Apa niat utama kita berrpuasa sebulan? Adakah sekadar ingin berpuasa dan fokus kepada ibadah  hanya dalam tempoh sebulan Ramadhan sahaja? Apakah ibadah sepanjang bulan Ramadhan dapat menebus semua kealpaan kita daripada mengingati ALLAH selama 11 bulan?
                                                                                                                                    ( sumber : SOLUSI )

Moga Ramadhan ini mengalir keberkatannya dalam diri kita......
Ramadhan Kareem!
Mari berintrospeksi kerana kita milik-Nya!

No comments:

Post a Comment